Instagram

Monday, October 08, 2012

Mari kita berfikir sejenak !

nasihat buat diriku terutamanya...
kerana Dia ada dan sentiasa ada untuk hambaNya...
:'(

APAKAH AKU CIPTAKAN ENGKAU UNTUK SESUATU YANG SIA-SIA?
LALU ENGKAU BISA MELAKUKAN SEENAK MU DI ATAS DUNIA?
HITUNGLAH NIKMATKU YANG PASTI TIDAK TERHITUNG JUMLAHNYA?
APAKAH AKU PINTA BAYARAN BAGI SETIAP NIKMAT KU KEPADA KALIAN SEMUA?

SEDARKAH MANUSIA,ENGKAU SENTIASA BERLAKU TIDAK ADIL PADA KU,
AKU MALU ANDAI APA  ENGKAU PINTA TIDAK KU TURUTI,
TETAPI ENGKAU TIDAK PERNAH MALU BERBUAT MAKSIAT PADA KU....

Salam kasih buat sahabat,
Salam cinta bagi yang membalasnya,
Diri ini tidak pandai bermadah,
Cuma ingin melontar rasa....

Dengan nama Allah S.W.T,
Pernahkah sahabat mendongak ke langit? Dan melihat keluasan langit yang kebiru-biruan. Apakah sahabat rasa? Tenang? Damai? Asyik? Namun pernahkah sahabat berfikir, apakah nilai disebalik keindahan tersebut?

Birunya tidak sekata, ada yang terang, ada juga yang gelap. Langit juga dihiasi dengan awan yang beraneka rupa. Adakalanya mampu mencuit hati para pecinta alam. Subahanallah!

Wahai Sahabat,
Sudahkah kalian hayati, perbezaan keindahan lagit diwaktu siang dan diwaktu malam? Bagaimana pandangan mu tentangnya? Sangat berbeza, bukan?


Tatkala siang, peglihatan mu mampu mengecapi keindahan langit yang luar biasa. Namun bila malam menjelang, penglihatan mu dibatasi untuk menikmati keindahanya. Tetapi sedarkah sahabat yang dikasihi, disebalik kemarlapan langit, Allah telah mencipta sesuatu untuk "menganti" keindahan langit untuk kita nikmati. Hadirnya tidak selalu, namun sudah mampu membuat kita merindu dan tertunggu. Dia itulah bulan. Allah telah mengimbangi ciptaannya disaat Dia menarik sesuatu nikmat, Dia akan mengganti dengan satu nikmat yang lebih baik.MasyaAllah.

Begitulah secalit kisah alam dalam kehidupan.

Wahai Sahabat,
kalian tidak akan mencintai Allah seandai kalian tidak mampu menghargai nikmatNya. Kalian tidak mampu menghargai nikmatNya, jikalau kalian tidak menghayati alam ini. Dan kalian tidak dapat menghayati alam ini sekiranya kalian terlalu sibuk dengan hal yang sia-sia.

Wahai Sahabat,
tidak rugi sekiranya baru sekarang kalian ingin berubah. Ampunan Allah itu maha luas. Rahmatnya tidak terbatas. Alam ini mengajar kita cara untuk mengenali kebesaran, keagungan dan kasih sayang Allah. Allah tidak mungkin membebani kalian dengan sesuatu yang kalian tidak mampu galasi.

Cuma adakalanya, kita merasa seolah-olah tidak mampu untuk mengalasi sesuatu tanggungjawab dan bebanan. Namun dari situ, sedarkah kalian Allah ingin membuktikan bahawasanya kita ini lemah. Kita sangat memerlukan sebuah kuasa untuk membantu kita, benarkan? Lalu disitulah konsep ketuhanan terletak. Kita memerlukan tuhan semesta alam dan tuhan itu adalah ALLAH.

Mengadulah pada Allah tentang kesenanganmu, kesulitanmu, keseronokanmu dan kesedihanmu. Dan yakinlah Dia melihat dan mendengar rintihan mu meskipun kalian tidak melihat dan mendengarNya.

Seandainya kalian ditimpa sesuatu yang kalian tidak senangi, maka  bersabarlah kerana Allah bersama dengan orang yang sabar. Tetapi, seandainya kalian memperolehi sesuatu yang kalian senangi, maka bersyukurlah kerana apabila kalian bersyukur pasti Allah akan menambahkan nikmatnya lagi. Sekian. Wasalam.

Kejarilah cinta yang satu!

leave you comment my dear..

1 comment:

Hasri Anis said...

nikmat yg ada selalunya akan lebih dihargai bila kita kehilangannya..,

bersyukurlah dengan apa yg kita ada ^__^